AKT2
Med teatern som verktyg kan vi skapa samtal om det som är svårt att prata om på ett engagerande och naturligt sätt
Vi består av
skådespelare och pedagoger med lång erfarenhet av arbete med barn och unga, scenkonst och utbildning. Tillsammans brinner vi för att skapa meningsfulla möten där unga får känna sig sedda, hörda och delaktiga.
Vi tror på
teaterns kraft att förändra. Genom berättelser och möten vill vi väcka nyfikenhet, skapa förståelse och samtal. Hos oss blir scenkonsten ett verktyg för empati, reflektion och gemenskap.
Vi arbetar nära
skolor, elevhälsa och andra utbildningsmiljöer. Alla våra föreställningar innefattar ett för- och efterarbete, bestående av samtal och övningar som leds av oss och utgår ifrån aktuell forskning. ​
Vi skapar
nyskrivet material med tonvikt på verkliga händelser. Våra produktioner växer fram genom intervjuer, berättelser och sådant vi möter i arbetet med unga.
Tätt samarbete med Unghästen - en del av Västerbottensteatern
All personal i AKT2 är specialutbildade i Unghästens metod Trygga Klassrum, som varit verksam sedan 2000 med utmärkelser som exempelvis BRIS-priset och psykiatri-priset.
Alla våra föreställningar och medföljande för- och efterarbete kvalitetssäkras kontinuerligt av Unghästen och elevhälsan.

Kim Gardell
Verksamhetsledare, pedagog & skådespelare
​
Utbildad skådespelare med en bakgrund inom socialantropologi & beteendevetenskap och över 7 års pedagogisk erfarenhet​

Malin Lundqvist
Grundare och chef för Unghästen & ansvarig samarbetspartner​
​
Utbildad pedagog och har sedan år 2000 skapat, utvecklat och etablerat Unghästen beståndsdelar: Trygga Klassrum, Trygga rum och Skolensemblen, som idag når ut till omkring 10 000 barn och unga varje år

David Åkerlund
Regissör
​​
​
Regissör med över 20 års erfarenhet av regi, skådespeleri, imrovisation och metodutveckling. Aktuell som regissör för El Sueco
VÅR
BERÄTTELSE
Kim Gardell, verksamhetsledare
"Jag har tidigare arbetat inom organisationen Maskrosbarn och drivit olika projekt där jag haft som hjärtefråga att skapa rum där unga får känna sig sedda, trygga och betydelsefulla.
När jag valde att utbilda mig till skådespelare var min målsättning redan tydlig: jag ville använda teatern som plattform för att lyfta frågor som berör barn och unga. När jag senare fick anställning hos Unghästen, som är nationellt erkända för just detta, har min övertygelse om hur betydelsefull teatern kan vara bara ökat. Genom scenkonsten kan vi närma oss svåra och viktiga ämnen på ett sätt som både berör och öppnar upp - och därigenom har vi särskilt goda förutsättningar att ha betydelsefulla samtal.
Under mina år på Västerbottensteatern blev det tydligt för mig att Unghästen har utvecklat och förfinat ett arbetssätt som bör nå fler ungdomar även utanför Västerbotten. På så sätt började idén om att etablera en liknande verksamhet i min hemstad, Stockholm, växa fram. Den idén har nu mognat och arbetats fram tillsammans med Unghästen sedan 2024 för att nu vara redo att presenteras: AKT2 Scenkonst."
VÅRT
ARBETE
Syftar till att
Skapa ett tryggt samtalsklimat i klassrummet
Ingen elev eller pedagog ska känna sig ensam
Träna eleverna i att hantera svårigheter
Skapa företoende till vuxenvärldens möjlighet till hjälp och förändring
Lyssna till eleverna och skapa samtal i aktuella, känsliga och svåra ämnen
Inge hopp!